Den frittstående drivstoffkjeden Tank blir nå landsdekkende, etter å ha inngått et samarbeid med Uno-X Energi. Parallelt etableres en helt ny dagligvarekjede for nærbutikker i hele landet.
– Vi satser på å ha med oss 100 butikker innen 2020, sier Per Eivind Vik i Tank Snarkjøp til Handelsbladet FK.
Som du har lest i Handelsbladet FK tidligere, ble Tank etablert som en felles kjede for sesongbutikker, med utgangspunkt i drivstoffsalg. Det startet på Sørlandet, men interessen har vært såpass stor over hele landet, og stadig økende, at daglig leder Per Eivind Vik nå har inngått en landsomfattende avtale med Uno-X Energi på leveranse av drivstoff. Per i dag har 28 utsalgssteder sluttet seg til kjeden. Interessen har imidlertid også vært stor fra nærbutikker som ikke selger drivstoff. Tank Snarkjøp har nemlig en egen innkjøpsavtale på dagligvarer, som omfatter hele ASKO-sortimentet og nå har de bestemt seg for å etablere en egen nærbutikkjede under merkenavnet Snarkjøp parallelt med utviklingen av Tank på drivstoff.
– Vi tenker å kjøre Snarkjøp som et eget navn og profil på dagligvarebutikkene etter hvert, mens pumpeanleggene profileres fortsatt som Tank, forteller Per Eivind Vik til Handelsbladet FK.
100 butikker
Kjeden har allerede fått to nærbutikker med på laget, én i Hammarøy, og én på Hellesøy i Øygarden utenfor Bergen. Hellesøy-butikken har tidligere vært under Nærbutikken-profil, som har blitt stengt et par ganger de siste årene.
– Nå har den åpnet igjen med ny driver og heter Hellesøy Landhandel. Butikkene kan fortsatt hete det de vil, og skal frontes som en lokal nærbutikk, men vi vil etter hvert profilere dem under en felles Snarkjøp profil, sier Vik.
Han tror potensialet for en slik nærbutikkjede sammen med drivstoff er stort, og mener det er høyst sannsynlig å komme opp i 100 butikker i løpet av 2020.
– Det er mange nærbutikker der ute, på størrelse med Matkroken og Nærbutikken, som ikke passer inn i «de store» kjedene. Det er disse vi vil ha med oss. Vi har svært konkurransdyktige innkjøpsbetingelser, men ingen store kjedeavgifter eller sentralstyrte kostnader. Det må være frihet for kjøpmannen hva gjelder innkjøp, pris og sortimnet skal man lykkes i slike små butikker. Kjøpmannen kjenner sine kunder og marked best, og de må selv kunne bestemme hva og hvordan butikken deres bør være hva gjelder sortiment og pris, sier Vik.
– Vi kunne gjerne samarbeidet eller overtatt Matkroken, vi. Vi har logistikken på plass gjennom våre leverandører, tilføyer Vik.
– Har dere presentert konseptet for Ica?
– Vi har tatt kontakt og presentert vårt konsept og våre tanker, men de ville avvente videre dialog og se hva som skjer med avtalen med Norgesgruppen før de tar diskusjonen videre. Men vi mener vi har løsningen for at disse butikkene skal bestå, sier Vik.
Lokalt kremmerskap
– Hvilke kriterier må butikkene oppfylle for å være med? – Vi har ikke sagt nei til noen enda, men det er helt klart en fordel om de har drevet butikk tidligere. Vi kan og skal være flinkere med å følge opp våre butikker, men vi er ikke like strømlinjeformet og «firkantet» som de andre kjedene. Hos oss er det lagt opp til at kjøpmannen skal være kremmer og drive mest mulig selvstendig uten sentralstyrte føringer fra oss. Vi mener dette er et bedre og mer lønnsomt alternativ for mange av de små, sier Vik.
Han følger nå godt med på hvilke nærbutikker som blir lagt ned, og tar kontakt om han tror det kan være et alternativ for dem å knytte seg til Snarkjøp i stedet.
– Vi kan selvfølgelig ikke redde alle, men vi tror det er mulig for mange å overleve bedre og lenger hos oss enn hos kjedene på grunn av lavere kostnader og mindre føringer og krav. I tillegg er vi overbeviste om at konseptet vårt som innebærer både drivstoff og nærbutikk er riktig og fornuftig for spesielt distriktbutikker i det ganske land. Drivstoff er nemlig en veldig viktig og bra tilleggstjeneste for enhvert nærbutikk, sier Per Eivind Vik